article 136

2

Квіти завжди вабили людини своєю яскравою красою, а тому спокуса використати їх у творчості був великий. Одним із проявів людської любові до квітів стало давнє мистецтво ошибаны.

У чому різниця між ошибану і гербарієм?

Гербарій – це висушені рослини, закріплені на папері. Щоб видалити елементи, схильні до гниття, їх препарують. Рослина представляється як воно є, завдання гербарію – продемонструвати його природну красу.

Ошибана передбачає складання композицій з висушених частин рослин. Іншими словами, це – плоска флористика.

Ошибана (або осибана) перекладається з японського як «плоскі квіти».

Розрізняються ці два види мистецтва ще і методом висушування зразків. Для гербарію це робиться у спеціальній сітці, а для ошибаны рослини кладуть під прес. Для гербарію і звичайних квіткових аплікацій допустимо змінювати природний колір використовуваних елементів і додавати мальовані деталі, а для традиційної ошибаны – ні.


Гербарій (ліворуч) і ошибана (праворуч)

Історичні корені

Всупереч своєму японському назвою, перші зразки цього мистецтва були виявлені археологами в гробниці матері Тутанхамона. Імовірно, зародилося воно в V столітті до нашої ери.

У самій Японії ошибана з’явилася тільки в XIV столітті, і займалися їй суворі дядьки-самураї. Складання композицій з квітів використовувалося як медитативна техніка, розвиває вміння концентруватися, і в той же час залишатися спонтанним. Жінки були «допущені» до ошибаны в Японії лише три століття тому.

В інших азіатських країнах, таких як Таїланд, Китай, Корея та ін, ошибана теж відома досить давно і вважається поважним ремеслом. У XIX столітті мистецтво ошибаны потрапило в Англію, де швидко прижилося, так як європейці були до цього вже морально підготовлені з XVI століття, коли почалося поширення гербарію (який спочатку застосовувався виключно в наукових цілях, а потім став елементом декору).


Композиції можуть бути як простими, так і дуже складними

Суть техніки

1. Підготовка матеріалу

Спочатку потрібно зібрати все те, з чого в подальшому буде зібрана композиція. Тут існує кілька нюансів:

  • Можна використовувати не тільки квіти або листя, але і лушпиння часнику, насіння, кору дерев, хвойні голки, лусочки шишок, насінники рослин (коробочка фізалісу, парашутик кульбаби тощо), листя качана кукурудзи, гілочки, тополиний пух, бересту і все, що тільки може прийти в голову.
  • Чим квітка молодше, тим стійкіше буде його колір.
  • Слід вивчити стійкість кольору кожного використовуваного елемента, щоб використовувати тільки ті, які будуть вицвітати разом, інакше з часом буде наростаюча дисгармонія.

Рівень стійкості

Представники

Низький (від 2 до 10 років)

Жовтець, братки, тигрова лілія, настурція, флокс.

Середній (від 10 до 20 років)

Ромашка, троянда, гайлардия, бархатец, сальвія, рудбексия.

Високий (понад 20 років)

Жоржин, мальва, півонія, листя дерев, астра, маргаритка, волошка, дельфініум.

2. Обробка і зберігання

Тепер весь матеріал потрібно висушити і спресувати. Щоб швидко підготувати осіннє листя, розправте їх, покладіть зверху кілька листів газети і пройдіться праскою. Весь матеріал викладається на папір і залишається на ній сохнути. Коли підкладка стає вологою, вона змінюється на нову. Зверху на все це кладеться важкий вантаж.

Чим швидше проходить сушка, тим менше втрачається колір. Якісь елементи, наприклад, польові квіти, висушуються буквально за три-чотири дні, а для інших може знадобитися цілий місяць. Доведеться набратися терпіння. Необхідно подбати про те, щоб зразки як можна менше контактували з повітрям, холодом і сонячними променями.

3. Складання композиції

Композиція складається на картоні або на щільному папері. Припустимо зафарбувати її якимось фоновим кольором. Якщо планується зробити щось зовсім просте, то обходяться без начерку. В інших випадках рекомендується спочатку визначити розташування елементів олівцем.

Працювати доводиться з дуже крихким матеріалом, тому слід бути максимально акуратним і використовувати пінцет. Щоб надати елементу потрібну форму, його обрізають ножицями.

Закріплення відбувається наступним чином: на краю елемента наноситься клей ПВА (але не перестарайтеся, щоб він не проступив з боків), потім деталь поміщається на папір і легенько придавлюється пінцетом.

Майте на увазі, що великі багатошарові композиції можуть у підсумку важити до 10 кг! Використовується папір або картон повинні бути підібрані так, щоб витримати можливу навантаження.

4. Завершення

Нарешті, покладіть готову композицію під прес приблизно на 12 годин. Після цього її можна вставити в рамку і за склу. Професіонали попередньо викачують між картиною і склом повітря, так як у вакуумі рослини довше зберігають свій початковий вигляд.

Приклади робіт





квіти композиції Цікаве Мистецтво Дизайн