Любов двох геніїв: Фредерік Шопен і Жорж Санд

2

Магія його музики і сміливість її романів – все це плоди любовного союзу двох талановитих людей, так несхожих один на одного: мужньої письменниці-феміністки Жорж Санд і по-дитячому ранимого композитора Фредеріка Шопена.

Їх історія оповита таємницями і домислами, їм судилося розлучитися, але навіть на смертному одрі Шопен думав про неї. Що ж криється за всім цим? Подробиці їхніх стосунків – у цій статті.


Загадки роману цих двох людей досі намагаються розгадати шанувальники їхньої творчості

Від народження до доленосної зустрічі

Фредерік народився в 1810 році у простій родині. Його батько, присвятив своє життя викладання, коли-то переселився з Франції до Польщі. Син і інші діти виховувалися в любові, тому всі вони виросли досить обдарованими особистостями.

Маленький Шопен з дитинства сприймав музику особливо чуйно і вже у 7 років написав пісню, яку місцеві газети визнали шедевром. Не дивно, що через кілька років він став визнаним генієм.

Жорж Санд, а насправді Аврора Дюпен (перше ім’я – літературний псевдонім) з’явилася на світ в 1804 році в результаті нерівного шлюбу між аристократом і дочкою птахолова. Бабуся майбутньої письменниці так і не прийняла невістку в хату. Аврора перебувала постійно між двох вогнів. А після смерті батька свекруха і зовсім забрала онуку жити до себе. І як би не було тяжко на серці у матері, вона не заперечувала, забезпечивши їй таким чином гарне виховання і спадщину.


Маленька Аврора

Розлука з настільки близькою їй людиною не могла не позначитися на дитині. Туга по мамі з віком переросла в бунти. Щоб якось втихомирити онуку, графиня віддає її на виховання в монастир. Поранена душа Аврори з усім ретельністю занурилася в духовне життя. Незабаром у ній стало зріти бажання стати черницею, але і тут бабуся втрутилася в її долю, вирішивши видати її заміж.

Її шлюб не увінчався успіхом, незважаючи на те, що в сім’ї народилося двоє дітей.


Діти письменниці: Моріс і Соланж Дюдеван

Не знаходячи любові в обіймах чоловіка, Аврора змінила кілька коханців. Вона розуміла, що так не може продовжуватися і, кинувши все, поїхала від чоловіка в Париж. Щоб якось забезпечити своє життя, вона зайнялася літературною творчістю, що і стало її покликанням.

Псевдонім «Жорж Санд» з’явився на світ після любовних відносин з Жюлем Санд. Саме під цим ім’ям вона й уславилася на всю Францію.

Зустрів по одягу

Дитинство без матері і нещасливий шлюб загартували Жорж. Вона не визнавала суспільні норми, що позначилося на її зовнішньому вигляді: завжди в чоловічому костюмі і з сигарою в зубах. Саме такою вона й постала перед Шопеном у день їхньої першої зустрічі. Сталося це на одному зі світських прийомів.

Санд відразу перейнялася до музичному генію теплими почуттями, що не можна сказати про нього. Він був шокований її зовнішнім виглядом і навіть засумнівався, що під чоловічим сюртуком може ховатися жінка.

Потай від усіх

Низка спільних зустрічей відкрила композитору тонку творчу натуру Жорж. Крім того, в ній він побачив силу, до якої так прагнула його ніжна душа.

Вони тримали свій роман в секреті, адже французьке суспільство не погнушалось б попліткувати про любовну інтригу скандально відомої своїми залицяльниками письменниці з генієм молодше її на кілька років. Але їхні стосунки ставали дедалі міцніше і серйозніше, далі приховувати було неможливо.

Спільне життя

Вони перебралися жити в маєтку, що дістався Жорж від бабусі. Там письменниця створювала романи під звуки фортепіано, на якому композитор відточував свої геніальні вальси. Оточені природою, запахом троянд, співом птахів і натхненні один одним вони в цей період створили безліч шедеврів.


Фредерік і Жорж в один із творчих вечорів

Досі залишається загадкою, як запальна і епатажна Санд уживалася з боязким, але в той же час примхливим Шопеном.

Гостями їхні будинки були Гейне, Бальзак, Лист, Делакруа і Берліоз.

Випробування хворобою

Туберкульоз підкосила здоров’я музичного генія, і пара переїхала на час в Іспанію, щоб місцевий цілющий клімат вилікував його. Але хвороба не відступала. Санд ні на хвилину не відходила від його ліжка.

Жінка часто називала свого коханого її третім дитиною і зізнавалася, що відчувала до нього материнські почуття.

Дізнавшись про чахотке, господар квартири, яку вони знімали, зажадав негайно звільнити апартаменти. Не знайшовши іншого притулку, вони поселилися в одному з монастирів. Але хворому ставало гірше, і було вирішено повернутися додому.

Жоден капітан не хотів брати їх на борт через хворобу чоловіка. В результаті їм вдалося потрапити на корабель, на якому вони дісталися до Франції в каюті по сусідству зі свинарником.

Діти проти

Але і вдома пара не знаходить спокою. Діти Жорж не приховують свого несхвалення до вибору матері. Крім того, на неї звалюється відповідальність за всю родину – хворий Фредерік не здатний допомагати їй. Його часті примхи стають причинами скандалів в будинку. В результаті їх союз валиться, і Шопен покидає Санд назавжди.

Навіть після розлуки дочка письменниці продовжує псувати добрі стосунки між поколіннями. Вона не раз писала композитору про нових ухажерах матері, багато з яких були їй вигадані. Існує думка, що юна Соланж була таємно закохана в нього.

На смертному одрі

Після розставання колишні кохані зустрінуться ще один раз. Жорж, в якій досі жевріла надія на його повернення, підійде до колись рідної для неї людині. Але він, не прийнявши її жесту, відвернеться і піде.

Можна було б подумати, що колишні почуття охололи у Шопена, якщо б не його слова перед самою смертю: «Вона обіцяла мені, що я помру в її обіймах».

Про парі, яка залишилася разом на потопаючому «Титаніку»; про почуття, що спалахнули між літніми людьми; і про дивовижну долю Колчака і Ганни Тімірьової – читайте в нашому блозі.

Поради Цікаве Мистецтво Традиції Романтика